Z dniem 11 lipca 2025 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji wprowadzające istotne zmiany w zakresie pomocy publicznej dla przedsiębiorców inwestujących w regionach przygranicznych z Ukrainą, Białorusią i Rosją.

 

Nowelizacja Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej: Rozporządzenie WNI) ma na celu również zwiększenie krajowego potencjału obronnego.

Zgodnie ze znowelizowanym Rozporządzeniem WNI możliwe jest wydawanie decyzji o wsparciu przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji z zakresu produkcji broni, amunicji oraz wytwarzania materiałów wybuchowych. Wprowadzone zmiany stanowią odpowiedź Rady Ministrów na dynamiczne i trudne warunki gospodarcze panujące na obszarach wschodnich, graniczących z Ukrainą, Białorusią i Rosją.

 

1. Obniżenie kryteriów ilościowych

Przedsiębiorcy zamierzający realizować inwestycje na wybranych, wschodnich obszarach naszego kraju będą zobowiązani do poniesienia minimalnych nakładów inwestycyjnych w obniżonej wysokości zaledwie 10 mln zł. Jest to najniższa przewidziana wysokość nakładów inwestycyjnych dla dużych przedsiębiorców, co ma na celu zwiększenie atrakcyjności tych regionów dla inwestycji.

(kliknij aby powiększyć)

Powiaty objęte obniżeniem wartości minimalnych nakładów inwestycyjnych do kwoty 10 mln zł.

Kluczowym celem znowelizowanego Rozporządzenia WNI jest zwiększenie inwestycji realizowanych w regionie wschodniej Polski, w tym na terenie powiatów przygranicznych. Poniżej przedstawiamy zestawienie zmian, jakie zaczną obowiązywać od 11 lipca 2025 r.

Powiaty Miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze o minimalnym progu 10 mln zł w poniższych gminach Kryteria ilościowe (mln PLN) - dotychczas Kryteria ilościowe (mln PLN) - obecnie Zmiana
augustowski Augustów (miasto) - Augustów (g. wiejska), Nowinka, Płaska 20 10 -50%
bialski   20 10 -50%
bartoszycki Bartoszyce (miasto) - Bartoszyce (g. wiejska) 10 10 0%
braniewski Braniewo (miasto) - Braniewo (g. wiejska) 10 10 0%
bieszczadzki   10 10 0%
białostocki Czarna Białostocka (miejsko-wiejska), Supraśl (miejsko-wiejska) 40 10 -75%
chełmski Chełm (miasto) - Chełm (g. wiejska), Kamień 15 10 -33%
gołdapski   40 10 -75%
hajnowski Hajnówka (miasto) - Hajnówka (g. wiejska) 20 10 -50%
hrubieszowski Hrubieszów (miasto) - Hrubieszów (g. wiejska) 10 10 0%
jarosławski Jarosław (miasto) - Jarosław (g. wiejska), Wiązownica, Pawłosiów 15 10 -33%
kętrzyński Kętrzyn (miasto) - Kętrzyn (g. wiejska) 10 10 0%
lubaczowski   20 10 -50%
przemyski Przemyśl (miasto) - Przemyśl (g. wiejska), Krasiczyn, Medyka, Żurawica 10 10 0%
sejneński   20 10 -50%
siemiatycki   40 10 -75%
sokólski Sokółka - Kuźnica, Sidra, Janów, Czarna Białostocka, Supraśl, Szudziałowo 15 10 -33%
suwalski   60 10 -83%
tomaszowski Tomaszów Lubelski (miasto) - Tomaszów Lubelski (g. wiejska) 20 10 -50%
węgorzewski   20 10 -50%
włodawski   10 10 0%
miasto Biała  Podlaska Radzyń Podlaski (miasto) - Radzyń   Podlaski (g. wiejska), Czemierniki 10 10 0%
miasto Chełm Chełm (miasto) - Chełm (g. wiejska), Kamień 10 10 0%
miasto  Przemyśl Przemyśl (miasto) - Przemyśl (g. wiejska), Krasiczyn, Medyka, Żurawica 10 10 0%
miasto Suwałki   60 10 -83%

 

Jak wynika z powyższej Tabeli nr 1 niemal połowa wskazanych obszarów również w dotychczasowym brzmieniu przepisów zachęcała do inwestycji, gdyż minimalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji wynosi na ich terenie 10 mln zł w przypadku dużego przedsiębiorcy. W analizowanych

obszarach przygranicznych znajdują się również miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze m.in. Przemyśl, Chełm czy Biała Podlaska, co oznacza, że zgodnie z dotychczasowym brzmieniem §4 ust. 4 Rozporządzenia WNI niezależnie od stopy bezrobocia w powiecie, w którym jest realizowana inwestycja, w przypadku gdy większa część terenu, na którym zostanie zrealizowana inwestycja, jest położona w mieście średnim tracącym funkcje społeczno-gospodarcze przedsiębiorca zobowiąże się do poniesienia kosztów kwalifikowanych inwestycji w wysokości co najmniej 10 mln zł.

Zgodnie z wprowadzonymi zmianami największymi beneficjentami nowelizacji są:

  • powiat suwalski i miasto Suwałki (obniżenie minimalnego progu kosztów kwalifikowanych z 60 do 10 mln zł),
  • powiat gołdapski, siemiatycki oraz białostocki (obniżenie minimalnego progu kosztów kwalifikowanych z 40 do 10 mln zł).

Wartym zaznaczenia jest fakt, że w przypadku reinwestycji próg minimalnych nakładów inwestycyjnych nadal ulega zmniejszeniu o połowę - w przypadku dużych przedsiębiorców wynosi więc zaledwie 5 mln zł.

 

2. Umożliwienie wydawania decyzji o wsparciu dla projektów zbrojeniowych

Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem Rozporządzenia WNI decyzja o wsparciu nie mogła być wydawana na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:

  1. produkcji broni i amunicji
  2. wytwarzania materiałów wybuchowych

Wprowadzona nowelizacja eliminuje te ograniczenia umożliwiając przedsiębiorcom uzyskanie decyzji o wsparciu na inwestycje w przemyśle obronnym.

 

Komentarz PwC

W naszej ocenie wprowadzone zmiany mogą stanowić dodatkowy czynnik napędzający przedsiębiorstwa do dywersyfikowania działalności, modyfikowania istniejących procesów produkcyjnych czy zwiększania zdolności produkcyjnych istniejących zakładów.

Do tej pory wartość minimalnych nakładów inwestycyjnych była determinowana głównie poprzez stopę bezrobocia w poszczególnych powiatach, która aktualizowana jest raz do roku (ostatnia taka zmiana miała miejsce pod koniec września, o czym pisaliśmy tutaj). Z tej perspektywy należy niewątpliwie uznać wprowadzoną nowelizację za korzystną ze względu na obniżenie kryteriów do 10 mln zł na obszarze przygranicznym - bez względu na przyszłą wartość stopy bezrobocia. Z drugiej strony, warto odnotować fakt, że w dotychczasowym stanie prawnym regiony przygraniczne często korzystały już z najniższych kryteriów ilościowych.

Uchylenie ograniczeń dotyczących produkcji broni, amunicji i materiałów wybuchowych wpisuje się w ogólnoeuropejski trend ożywienia inwestycji w sektorze zbrojeniowym, głównie w związku z trwającym konfliktem na Ukrainie oraz stanowi wyraz zrozumienia ustawodawcy dla sytuacji inwestorów sektora obronności.

Należy jednak pamiętać, że ze względu na specyfikę finansowania projektów w tym sektorze, gdzie popyt pochodzi prawie wyłącznie ze strony państwa, które także kontroluje całość zakupów produktów i technologii związanych z obronnością, w tym ich wywóz - działanie sektora obronności jest wyjątkowe i nie podlega konwencjonalnym zasadom i modelom biznesowym, które regulują tradycyjne rynki.