Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, który ma na celu wsparcie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w zwiększaniu ich obecności na rynkach międzynarodowych. Program, realizowany w ramach Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG), oferuje dofinansowanie działań promocyjnych na rynkach zagranicznych, w tym udział w wydarzeniach targowych oraz misjach gospodarczych. Nabór potrwa od 15 października do 28 listopada 2024 r.

 

Kluczowe informacje o naborze

Program jest skierowany do przedsiębiorstw, które chcą wzmocnić swój potencjał eksportowy. Głównym celem naboru jest wsparcie polskich MŚP w budowaniu rozpoznawalności ich marek na rynkach międzynarodowych. Przedsiębiorcy będą mogli uzyskać dofinansowanie na działania takie jak:

  • Udział w międzynarodowych targach branżowych – możliwość prezentacji oferty na stoiskach targowych z listy wskazanej przez PARP oraz promocji produktów i usług na stoiskach narodowych.
  • Udział w misjach gospodarczych – promocja marki oraz produktów i usług podczas zagranicznych misji wyjazdowych na targi lub międzynarodowe konferencje branżowe.
  • Kampanie promocyjne – realizacja kampanii marketingowych za granicą, co pomoże dotrzeć do nowych grup docelowych i zwiększyć zainteresowanie produktami i usługami na interesujących rynkach.

Dofinansowanie w programie może pokryć do 50% kosztów kwalifikowalnych projektu. Budżet naboru wynosi 50 milionów złotych. Nie określono minimalnej i maksymalnej wartości kosztów kwalifikowalnych w projekcie.

 

Kto może otrzymać dofinansowanie?

Dofinansowanie mogą otrzymać projekty obejmujące działania ukierunkowane na wzmocnienie potencjału eksportowego przedsiębiorcy MŚP na rynkach międzynarodowych, w szczególności poprzez udział w wydarzeniach targowych oraz wyjazdowych misjach gospodarczych. 

Wsparcie jest kierowane do przedsiębiorców, którzy w okresie poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie osiągali przychody ze sprzedaży na eksport - w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym powinni uzyskać co najmniej 20% przychodów netto z tego tytułu.

Przedsiębiorcy wnioskujący o wsparcie powinni się także wpisywać  w jeden z następujących sektorów gospodarki:

  • Sektor medyczny i farmaceutyczny
  • Sektor budowy i wykańczania budowli
  • Sektor elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki
  • Sektor zielonych technologii (w tym OZE, GOZ)
  • Sektor IT/ICT
  • Sektor przemysłu kreatywnego
  • Sektor kosmetyczny
  • Sektor maszyn i urządzeń
  • Sektor meblarski
  • Sektor motoryzacyjny
  • Sektor pojazdów szynowych
  • Sektor statków specjalistycznych, jachtów i łodzi
  • Sektor wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
  • Sektor lotniczo-kosmiczny
  • Sektor spożywczy

Dodatkowo, oceniane będzie czy przedsiębiorca:

1) ponosił nakłady na działalność badawczo-rozwojową w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS sprawozdaniu o działalności badawczo-rozwojowej PNT-01 za co najmniej jeden rok we wskazanym okresie, 

lub

2) wdrożył innowacje produktowe lub w procesach biznesowych w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS sprawozdaniu o innowacjach PNT-02 lub PNT-02u.

 

Jakie koszty kwalifikują się do dofinansowania?

  • koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa przedsiębiorstwa w danych targach lub danej wystawie;
  • koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
  • koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnej w związku z udziałem w targach i organizacją wyjazdowych misji gospodarczych;
  • koszty pośrednie (7% kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów projektu).

 

Komentarz PwC

Program „Promocja marki innowacyjnych MŚP” jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę wsparcia polskich firm w zwiększaniu ich konkurencyjności na rynkach międzynarodowych. Wprowadzenie takiej formy pomocy ma na celu nie tylko bezpośrednią promocję polskich przedsiębiorstw, ale również wzmocnienie wizerunku polskiej gospodarki za granicą. 

Jeśli chcieliby Państwo porozmawiać o omawianym zagadnieniu lub innych formach wsparcia przedsiębiorców, zachęcamy do kontaktu z Zespołem Pomocy Publicznej PwC. Z przyjemnością odpowiemy na wszelkie Państwa pytania w tym zakresie. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w badaniu potencjału do skorzystania z danego źródła wsparcia, przygotowywaniu dokumentacji aplikacyjnej, czy rozliczaniu projektów dotyczących pomocy publicznej.