W dniu 9 października 2024 roku Senat RP przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym – oznacza to, że przesądzone jest wejście w życie przepisów w przyśpieszonym terminie, tj. od 1 listopada 2024 roku. Od tego dnia wszystkie przewozy realizowane na polskich drogach przez przewoźników spoza Unii Europejskiej (np. przewoźników ukraińskich czy mołdawskich) będą wymagały ich zgłoszenia w rejestrze SENT.

 

Przypomnijmy, że nowe regulacje wprowadzają system równoległy do obecnego, w ramach którego monitoruje się przewóz jedynie wybranych towarów – nowy obowiązek dotyczy natomiast wszystkich wyrobów, jedynym wymogiem jest przewóz przez przewoźnika z siedzibą poza Unią Europejską.

Zmiany dotkną również (w mniejszym zakresie) przewoźników z innych krajów członkowskich – w tym zakresie przepisy wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025.

Co istotne – nowe przepisy wydają się być bardzo istotne dla Ministerstwa Infrastruktury, a „lepsza ochrona polskiej branży przewoźników drogowych” jest nieoficjalnym hasłem przyświecającym całej kampanii zmierzającej do wprowadzenia SENT wobec przewozów realizowanych przez zagraniczne podmioty w Polsce – stąd należy spodziewać się w tym zakresie wzmożonych kontroli i braku taryfy ulgowej.

Jeżeli kupujecie Państwo towary spoza UE i istnieje prawdopodobieństwo, że dostarcza je przewoźnik z tego rejonu to może oznaczać, że nie dostarczy tych towarów do Państwa lub dostarczy je z opóźnieniem. To samo dotyczy sytuacji gdy sprzedajcie towary do przedsiębiorstw spoza UE. Nawet jeżeli to nie Wy zlecacie transport. Dlatego warto się zorientować jak wygląda łańcuch dostaw. 

W zmianach pisaliśmy już na ramach PwC Studio: Nowe obowiązki dla zagranicznych przewoźników drogowych.

W ramach PwC świadczymy usługi rejestracji na PUESC, w SENT oraz w bieżącej obsłudze zgłoszeń – łącznie z całkowitym przejęciem obowiązku przesyłania zgłoszeń.