Celem proponowanych poprawek dotyczących bezpieczeństwa produktów jest zaostrzenie obowiązujących przepisów, a także dostosowanie ich do realiów sprzedaży internetowej w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktów konsumenckich, a także samych konsumentów.
Projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) zmieniającego Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) nr 1025/2012 oraz uchylające Dyrektywę Rady 87/357/EEC i Dyrektywę 2001/95/E Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadza, m.in.:
- ogólny wymóg bezpieczeństwa,
- ocenę bezpieczeństwa produktów pod kątem ewentualnych zagrożeń związanych z produktami opartymi na nowych technologiach,
- obowiązek ustanowienia odpowiedzialnego podmiotu gospodarczego w UE przez podmioty sprzedające produkty z krajów trzecich na rynku UE oraz
- definicje sprzedaży na odległość.
W związku z proponowanymi zmianami przedsiębiorstwa sprzedające towary spoza UE na jednolitym rynku będą musiały ustanowić rozwiązania w celu zapewnienia, że produkty sprzedawane w UE mają odpowiedzialny za nie podmiot gospodarczy. Propozycja UE definiuje „podmiot gospodarczy” jako producenta, upoważnionego przedstawiciela, importera, dystrybutora, dostawcę usług realizacji zamówień lub każdą inną osobę fizyczną lub prawną, podlegającą obowiązkom związanym z wytwarzaniem produktów lub udostępnianiem ich na rynku zgodnie z nowymi regulacjami.
Podmioty gospodarcze będą zobowiązane do dostarczenia organom krajowym wszelkich niezbędnych informacji dotyczących towarów, w szczególności a) pełnego opisu zagrożenia stwarzanego przez produkt oraz b) opisu wszelkich środków naprawczych podjętych w celu przeciwdziałaniu zagrożeniu.
Producenci mogą wyznaczyć upoważnionego przedstawiciela, pod warunkiem że jest to osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w UE lub osoba prawna z siedzibą w UE. Do obowiązków przedstawiciela powinny należeć co najmniej następujące zadania:
- dostarczanie organowi nadzoru rynku wszelkich informacji i dokumentacji niezbędnych do wykazania bezpieczeństwa produktu w lokalnym języku;
- informowanie producenta, że produkt sprzedawany na terenie UE stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa,
- współpraca z władzami krajowymi w zakresie wszelkich działań podejmowanych w celu wyeliminowania zagrożeń stwarzanych przez produkty objęte jego mandatem.
Dodatkowo upoważniony przedstawiciel może być również zobowiązany do okresowego przeprowadzania badań wyrywkowych losowo wybranych produktów udostępnianych na rynku UE.
W przypadku sprzedaży internetowej będzie domniemywać się, że oferta została udostępniona na rynku unijnym, jeżeli jest ona skierowana do konsumentów na terenie UE. W celu ustalenia, czy oferta jest skierowana do konsumentów z UE, powinno wziąć się pod uwagę następujące, niewyczerpujące kryteria:
- używanie oficjalnego języka lub waluty państw członkowskich,
- rejestrację nazwy domeny w jednym z państw członkowskich ,
- obszary geograficzne, do których produkty mogą zostać wysłane.
Ponadto podmioty gospodarcze uczestniczące w łańcuchu dostaw produktów objętych niniejszymi przepisami są zobowiązane do wprowadzenia wewnętrznych procesów dotyczących bezpieczeństwa produktów.
Projekt rozporządzenia znajduje się na końcowym etapie procesu legislacyjnego i można spodziewać się, że wejdzie w życie na przełomie 2023 i 2024 r. W związku z tym, że niniejsze rozporządzenie nie będzie wymagało dodatkowej implementacji do krajowego prawa. Przepisy wpłyną bezpośrednio na krajowe porządki prawne krajów UE.
Będziemy kontynuować monitorowanie procesu legislacyjnego i informować Państwa o zmianach.