Do prowadzenia ewidencji odpadów zobowiązany jest każdy posiadacz odpadów. Najnowsze interpretacje wskazują, że także przedsiębiorcy, którzy przekazują jako odpady zużyty elektroniczny sprzęt biurowy mogą zostać zobowiązani do rejestracji w bazie danych o odpadach o odpadach o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (Rejestr BDO).
Obowiązki, jakie się z tym wiążą mogą obejmować:
(i) Rejestrację w Bazie Danych Odpadowych (BDO).
(ii) Wystawianie karty przekazania odpadów w systemie BDO.
(iii) Uzupełnienie kart ewidencji w BDO.
(iv) Sporządzania sprawozdań rocznych o gospodarowanych odpadach lub opakowaniach.
Niedopełnienie tych obowiązków może skutkować nałożeniem kary grzywny w wysokości do 1 mln zł.
Aby zminimalizować to ryzyko warto sprawdzić czy w ramach prowadzonej działalności przedsiębiorstwo:
- jest zobowiązane do rejestracji w Rejestrze BDO,
- posiada aktualny wpis w Rejestrze BDO,
- jest przygotowane do raportowania karty przekazania odpadów w BDO w ustawowych terminach,
- posiada karty ewidencji odpadów oraz prowadzeniu ewidencji odpadów w BDO.