Ministerstwo Finansów poinformowało o rozpoczęciu konsultacji podatkowych w sprawie proponowanych zmian w Ordynacji podatkowej - projekt nowelizacji dostępny jest tutaj. Proponowane zmiany są obszerne i przewidują istotne modyfikacje w zakresie niektórych z dotychczas obowiązujących procedur.
Poniżej przedstawiamy krótkie podsumowanie wybranych zmian:
Koniec kontroli podatkowej jaką znamy, szersze czynności sprawdzające
Projekt nowelizacji zakłada zniesienie kompetencji naczelnika urzędu skarbowego do przeprowadzania kontroli podatkowych. Sama instytucja kontroli podatkowej pozostanie w ograniczonej formie utrzymana dla organów jednostek samorządu terytorialnego będących organami podatkowymi w zakresie podatków podlegających ich właściwości (np. podatek od nieruchomości), jak również w pewnym zakresie dla Szefa KAS.
Proponowana zmiany zakładają jednak rozszerzenie kompetencji organów podatkowych w ramach czynności sprawdzających m.in. o prawo do wykonywania czynności dotychczas podejmowanych w toku kontroli podatkowych (w tym do przeprowadzania oględzin i przesłuchiwania świadków).
Interpretacje indywidualne. 5-letni termin ważności
W zakresie instytucji indywidualnych interpretacji przepisów podatkowych najbardziej istotna i jednocześnie budząca największe kontrowersje zmiana polega na dodaniu przepisu art. 14ba, zgodnie z którym interpretacja indywidualna oraz jej zmiana jest ważna tylko przez okres 5 lat od dnia jej wydania. Aby nadal korzystać z ochrony wynikającej z posiadania interpretacji indywidualnej, podatnik musiałby złożyć ponowny wniosek. Co ważne, przepisy przejściowe przewidują, że wydane już interpretacje indywidualne również będą podlegać 5-letniemu terminowi ważności, przy czym wydane przed dniem 1 stycznia 2019 r. mają stracić ważność z dniem 1 stycznia 2024 r.
Przedawnienie zobowiązań podatkowych. Zawieszenie przedawnienia na czas trwania kontroli celno-skarbowej
Proponowane zmiany odnoszące się do instytucji przedawnienia zobowiązań podatkowych dotyczą m.in. dodania nowych przesłanek zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, które obejmują:
- wszczęcie kontroli celno-skarbowej;
- wszczęcie lub przejęcie przez Szefa KAS postępowania, w którym może być wydana decyzja z zastosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (art.119 Ordynacji podatkowej).
Najwięcej kontrowersji wzbudza regulacja odnosząca się do zawieszenia biegu terminu przedawnienia w związku z wszczęciem kontroli celno-skarbowej. Zgodnie z regulacją ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, kontrola celno-skarbowa powinna być zakończona nie później niż w ciągu 3 miesięcy od jej wszczęcia - w praktyce jednak często ulega przedłużeniu i trwa rok, dwa lub więcej, co istotnie wydłużyć może termin przedawnienia.
Wprowadzenie nowej instytucji - wiążącej informacji klasyfikacyjnej
Wiążąca informacja klasyfikacyjna stanowić ma uzupełnienie katalogu wiążących informacji obecnie funkcjonujących w systemie prawa podatkowego i celnego - tj. wiążącej informacji stawkowej, wiążącej informacji akcyzowej, wiążącej informacji taryfowej i wiążącej informacji o pochodzeniu towarów. Zakres wymienionych wiążących informacji jest ograniczony do zagadnień związanych z podatkiem od towarów i usług, podatkiem akcyzowym i długiem celnym. Wiążąca informacja klasyfikacyjna ma uzupełnić tę lukę i pozwolić na uzyskanie informacji co do klasyfikacji towaru, usługi wyrobu, środka trwałego, usługi, działalności określonego rodzaju, świadczenia itp. według Nomenklatury scalonej (CN) albo przepisów o statystyce publicznej (PKWiU, KŚT, PKD) niezbędnej do obliczenia innych podatków (głównie chodzi o podatki dochodowe - PIT, CIT, ryczałt). Wiążąca informacja klasyfikacyjna wydawana będzie na okres 5 lat przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej bez zbędnej zwłoki, nie później niż terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.
Podwyżki opłat za interpretacje indywidualne oraz opinie zabezpieczające
Zgodnie z proponowaną regulacją Minister Finansów określałby opłaty za wydanie interpretacji indywidualnych w drodze rozporządzenia w oparciu o kryterium wielkości i przychodów podmiotów zakwalifikowanych do danej grupy. Opłata ma nie przekraczać 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Dotychczas wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej podlega opłacie w wysokości 20.000 zł. Projektowana zmiana zakłada, że wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej podlegać będzie opłacie w wysokości 10-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego na dzień złożenia wniosku (przykładowo, gdyby opłata wnoszona byłaby 1 lipca 2023 r. wynosiłaby 36.000 zł, bowiem od tego dnia minimalne wynagrodzenie wynosić ma 3.600 zł).
Uszczelnienie systemu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego
Projektowane zmiany zakładają:
- rozciągnięcie stosowania przepisów działu IIIB Ordynacji podatkowej (przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych) na dostawców usług płatniczych innych niż banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe;
- możliwość dokonywania przez Szefa KAS blokad rachunków, o których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo bankowe,
- rozszerzenie katalogu danych osobowych oraz rozliczeniowych gromadzonych przez szefa KAS;
- wydłużenie maksymalnego terminu blokady rachunku wynikającego z art. 119zv § 1 Ordynacji podatkowej z 72 do 96 godzin.
Odpowiedzialność podatkowa członków zarządu spółek kapitałowych
Projektowane zmiany zakładają wprowadzenie:
- odpowiedzialności członków zarządu spółki kapitałowej za zaległości podatkowe w przypadku wykreślenia spółki z rejestru w trakcie postępowania podatkowego;
- tzw. kaskadowej odpowiedzialności członków zarządu spółki kapitałowej będącej komplementariuszem spółki komandytowej lub spółki komandytowo-akcyjnej za zaległości podatkowe takich spółek.
Powyżej wskazane zmiany obejmują tylko wybrane elementy projektu nowelizacji. Planowana data wejścia w życie ustawy to zasadniczo 1 lipca 2024 r. (z wyjątkami), jednakże ze względu na wybory parlamentarne oraz zasadę dyskontynuacji przewidujemy, że projekt trafi pod obrady Sejmu dopiero pod koniec roku kalendarzowego. Projekt jest obecnie na etapie wstępnych konsultacji i prawdopodobnie ulegnie licznym zmianom, o których będziemy na bieżąco informować.