14 lipca Komisja Europejska zaprezentowała pakiet klimatyczny Fit for 55 . Jego podstawowym celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku o co najmniej 55% w porównaniu do poziomów z roku 1990, a także przeobrażenie Europy w pierwszy klimatycznie neutralny kontynent do 2050 r.
Pakiet zawiera szereg wniosków ustawodawczych, w tym między innymi:
- Zmiany w ETS (Unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji CO2) i jeszcze szybszą redukcję puli uprawnień do emisji. Liniowy współczynnik redukcji ma wzrosnąć prawie dwukrotnie z 2,2% do 4,2%.
- Stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień emisyjnych dla lotnictwa oraz włączenie do systemu ETS emisji z żeglugi.
- Zmniejszenie ilość darmowych przydziałów uprawnień do emisji CO2. Roczna stopa redukcyjna wzrośnie z 1,6 do 2,5%, a ich uzyskanie uzależnione będzie od działań podejmowanych na rzecz dekarbonizacji, mierzonej efektywnością realizacji celów określonych w audytach energetycznych.
- Nowy system rekompensat kosztów pośrednich dla przedsiębiorstw, uzależniony od realizacji celów wskazanych w audytach energetycznych.
- Całość (zamiast dotychczas przyjętej połowy) z uzyskiwanych przez państwa członkowskie dochodów ma być przeznaczane na projekty klimatyczne (także w formie rekompensat dla mikroprzedsiębiorstw i gospodarstw domowych oraz użytkowników transportu).
- Objęcie systemem ETS paliw wykorzystywanych do spalania w sektorach budownictwa i transportu drogowego.
- Nowy powiązany z ETS system cła węglowego – CBAM obejmujący import towarów z spoza UE. W założeniu certyfikaty węglowe dla unijnych importerów będą odpowiadać cenie wyprodukowania produktu w UE. Cena certyfikatów będzie dotyczyć emisji gazów cieplarnianych emitowanych podczas produkcji i kalkulowana w zależności od ceny aukcyjnej uprawnień ETS. Więcej informacji na temat towarów objętych CBAM oraz terminów wejścia w życie tych przepisów w naszym wcześniejszym artykule.