Rząd pracuje nad nowelizacją ustawy wdrażające globalny podatek minimalny, mającą na celu implementację najnowszych wytycznych OECD oraz doprecyzowanie kluczowych obszarów związanych z opodatkowaniem wyrównawczym. Zmiany te mają zapewnić spójność polskiego prawa z międzynarodowymi standardami w zakresie przeciwdziałania erozji podstawy opodatkowania. 

 

7 kwietnia 2025 roku w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych oraz niektórych innych ustaw, którego planowany termin przyjęcia przez Radę Ministrów został wyznaczony na III kwartał 2025 r. Projekt ten stanowi odpowiedź na potrzebę implementacji do polskiego porządku prawnego najnowszych wytycznych OECD oraz doprecyzowania przepisów ustawy z dnia 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (“Ustawa  GloBE”).  

 

Implementacja Dyrektywy i Standardów OECD 

Podstawą nowelizacji jest wdrożenie Dyrektywy Rady (UE) 2022/2523, mającej na celu zapewnienie globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii Europejskiej. Dyrektywa ta stanowi element tzw. Filaru II OECD, czyli Globalnych Zasad Przeciwdziałania Erozji Podstawy Opodatkowania (Zasad GloBE). 

Nowelizacja Ustawy GloBE ma na celu wdrożenie Wytycznych Administracyjnych z czerwca 2024 roku, doprecyzowanie przepisów administracyjnych w zakresie deklaracji informacyjnej GloBE oraz Wytycznych Administracyjnych ze stycznia 2025 roku.  

 

Kluczowe zmiany 

Projekt nowelizacji ma doprecyzować szereg kwestii, w tym implementację wytycznych: 

1. Wytyczne Administracyjne z czerwca 2024 r. w obszarze: 

- Ponownego ujmowania rezerw z tytułu podatku odroczonego w przypadku braku płatności kwoty, której dotyczyła rezerwa. 

- Różnic pomiędzy wartościami na potrzeby systemu GloBE a wartościami bilansowymi. 

- Doprecyzowania w zakresie alokacji podatków centrali do stałego zakładu. 

- Doprecyzowania w zakresie zastępczego aktywa z tytułu ulg podatkowych oraz wprowadzenie zasad dotyczących ujmowania podatków odroczonych dla potrzeb alokacji podatków pomiędzy jednostkami. 

- Doprecyzowania w zakresie alokacji zysków oraz podatków w przypadku jednostek pośredniczących. 

2. Wytyczne Administracyjne ze stycznia 2025 r. w obszarze: 

- Doprecyzowania w zakresie rozpoznawania aktywów z tytułu podatku odroczonego wynikających z otrzymanych ulg. 

3. Inne obszary: 

- Art. 148, aby wynik wykładni tego przepisu był jednoznaczny oraz zgodny z wytycznymi w zakresie bezpiecznych przystani. 

- Przepisy dotyczące składania informacji o opodatkowaniu wyrównawczym, zeznań oraz wyborów, celem doprecyzowania procedur związanych z raportowaniem. 

- Warunki stosowania ustawy o rachunkowości na potrzeby art. 29. 

 

Cel Nowelizacji 

Celem nowelizacji jest zapewnienie pełnej i poprawnej implementacji Dyrektywy, poprzez wprowadzenie do polskiego porządku prawnego nowych wytycznych OECD/IF. Projektodawcy podkreślają, że projektowane rozwiązania mają uściślić przepisy, które w ocenie projektodawcy oraz niektórych podmiotów, które będą obowiązane do ich stosowania, okazały się być niewystarczająco precyzyjne. 

Wprowadzenie zmian ma na celu nie tylko dostosowanie polskiego prawa do standardów międzynarodowych, ale także zwiększenie pewności prawnej dla przedsiębiorstw oraz usprawnienie procesów raportowania i rozliczeń związanych z opodatkowaniem wyrównawczym.