19 lipca 2019 r. Sejm przyjął projekt przewidujący wprowadzenie nowej matrycy stawek VAT. Przyjęcie projektu ustawy przez Sejm kończy pewien okres niepewności w zakresie tego czy wspomniana regulacja zostanie w ogóle wprowadzona w życie. Projekt prawdopodobnie będzie teraz przedmiotem obrad Senatu podczas posiedzenia plenarnego, które odbędzie się w dniach 31 lipca - 2 sierpnia. Jeżeli tak przebiegnie proces legislacyjny, wówczas przedsiębięrcom nie pozostanie nic innego jak dostosowanie się do nowych regulacji.

Kiedy ustawa wejdzie w życie?

Ustawa co do zasady wejdzie w życie z dniem 1 listopada 2019 r., z okresem przejściowym dla nowej matrycy stawek VAT, która zacznie obowiązywać od 1 kwietnia 2020 r. Co oznacza w praktyce, że przedsiębiorcy będą mieli 5 miesięcy na dostosowanie się do nadchodzących regulacji. W tym okresie przedsiębiorcy będą mieli możliwość występowania z wnioskiem o wydanie Wiążących Informacji Stawkowych, które będą wywierały skutek dopiero od 1 kwietnia 2020 r.

Jakie zaszły zmiany w regulacji od momentu wprowadzenia jej do Sejmu aż do uchwalenia?

Oprócz momentu wejścia w życie, ustawodawca w stosunku do pierwotnej wersji projektu wprowadził:

  • 5% stawką VAT w zakresie napojów bezalkoholowych, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20%,
  • 23% stawką VAT, zamiast proponowanych wcześniej 5%, ma być objęte drewno opałowe w postaci kłód, szczap, gałęzi, wiązek chrustu lub w podobnych postaciach,
  • podmiot wnioskujący o WIS jest obowiązany do dostarczenia, w terminie 7 dni, na wezwanie organu wydającego WIS próbki towaru, gdy jest to niezbędne dla prawidłowej klasyfikacji, gdy tego nie zrobi w terminie wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.

Jak się można przygotować do zmian?

Przede wszystkim po ogłoszeniu ustawy w Dzienniku Ustaw przedsiębiorcy powinni rozpocząć proces przekładania stosowanych klasyfikacji towarowych i usługowych na nowe systemy klasyfikacyjne (CN w przypadku towarów oraz PKWiU 2015 w przypadku usług). Proces teg może wymagać nieco większego zaangażowania z uwagi na fakt, że dwa odrębne systemy klasyfikacyjne nie będę się pokrywać a wręcz będą powodować pewnego rodzaju rozwidlenia i wątpliwości. W tego typu przypadkach przedsiębiorcy będą mogli wystąpić o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej. Zakładane przez ustawodawcę 5 miesięcy może nie być wystarczające w przypadku złożenia dużej liczby wniosków przez przedsiębiorców. 

Pobierz PDF