Prace nad nową matrycą stawek VAT przez jakiś czas stały w miejscu, z uwagi na pewne kontrowersje, które znalazły się w projektowanych regulacjach, a które nie uzyskały akceptacji strony społecznej. Wszystko wskazuje jednak na to, że prace legislacyjne ponownie ruszyły gdyż Sejm podczas ostatniego posiedzenia plenarnego skierował projekt ustawy (druk sejmowy nr 3255) do dalszych prac w ramach sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Nie został jednak wyznaczony termin posiedzenia tej komisji w przedmiotowym zakresie.
Jest to dobra informacja dla przedsiębiorców, bo pomimo wspomnianych kilku problematycznych kwestii, które wymagają przedyskutowania ze stroną społeczną, projekt regulacji należy ocenić jako potrzebny w krajowym porządku prawnym. Ma on przede wszystkim na celu wyeliminowanie wątpliwości związanych ze stosowaniem głównie obniżonych stawek VAT i jednocześnie wprowadzić takie narzędzia, które pozwolą uzyskać prawnie wiążące potwierdzenie takiej możliwości.
O co właściwie chodziło w projekcie?
Z uwagi na fakt, że ostatnia wzmianka o projekcie pochodzi z 15 marca 2019 r. kiedy to zawieszono prace nad projektem warto odświeżyć podstawowe informacje odnośnie tych regulacji.
Projekt zakładał zastąpienie dla celów podatku VAT Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r.:
- Nomenklaturą Scaloną (CN) w zakresie klasyfikacji towarów;
- Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2015 r. w zakresie klasyfikacji usług.
Powyższe w praktyce oznaczało, że przedsiębiorcy byliby zmuszeni dostosować stosowaną przez siebie klasyfikację do nadchodzących zmian poprzez ponowne zaklasyfikowanie sprzedawanych przez siebie towarów i usług do nowych systemów klasyfikacyjnych.
Ważną zmianą było wprowadzenie Wiążącej Informacji Stawkowej, która miała na celu zastąpienie wydawanych do tej pory w sprawach klasyfikacyjnych opinii statystycznych. Jest to istotna instytucja dla przedsiębiorców, gdyż zapewnia ochronę podatników z uwagi na jej charakter decyzji administracyjnej.
Co dalej?
Projekt teoretycznie ma szansę na wejście w życie, zgodnie z założeniami, od 1 stycznia 2020 r. Należy bowiem podkreślić, iż w chwili obecnej są zaplanowane jeszcze dwa posiedzenia Sejmu i Senatu w okresie lipiec-wrzesień. Tym samym, istnieje szansa na jego przyjęcie jeszcze w tej kadencji parlamentu.
Niemniej jednak, zainteresowani przedsiębiorcy powinni również czuwać nad terminem obrad Komisji Finansów Publicznych w przedmiotowym zakresie. Być może będzie to jedna z ostatnich szans na zgłoszenie swoich uwag w tymże procesie legislacyjnym.