Podczas konferencji „Przyszłość PSI i SSE w warunkach Globalnego Podatku Minimalnego ("GMT") Maciej Żukowski - Dyrektor Departamentu Rozwoju i Inwestycji w Ministerstwie Rozwoju i Technologii („MRiT”) przedstawił kierunki działań legislacyjnych w zakresie Polskiej Strefy Inwestycji („PSI”) w związku z implementacją Pillar 2.
Proponowane zmiany
Wejście w życie przepisów o globalnym opodatkowaniu minimalnym może ograniczyć korzyści płynące dla inwestorów z polskiego systemu zachęt podatkowych, w szczególności ze zwolnienia z CIT w ramach PSI. W celu zachowania konkurencyjności i atrakcyjności Polski na arenie międzynarodowej MRiT zapowiedziało zmiany w mechanizmie funkcjonowania PSI, które mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu opodatkowania wyrównawczego.
W swoim wystąpieniu MRiT zapowiedziało zastąpienie zwolnienia z CIT pomocą w formie neutralnego budżetowo grantu gotówkowego, który będzie skorelowany z rentownością działalności związanej z inwestycją. Możliwa do uzyskania kwota wsparcia będzie uzależniona od kilku czynników:
- wartości inwestycji,
- lokalizacji inwestycji (zgodnie z mapą pomocy regionalnej),
- liczby zadeklarowanych kryteriów jakościowych.
Inwestorzy będą mogli rozpocząć korzystanie ze wsparcia od momentu zakończenia inwestycji i wykorzystać dostępną pulę pomocy w okresie 15 lat (dotychczas okres wykorzystania puli pomocy wahał się od 12 do 15 lat, w zależności od lokalizacji inwestycji).
Wsparcie będzie udziale w oparciu o ocenę jakościową, w ramach której będzie możliwe uzyskanie 20 punktów (jednak ostateczna liczba może ulec zmianie). Tak jak dotychczas określone zostaną minima w zależności od lokalizacji inwestycji.
Liczba punktów uzyskanych w ocenie jakościowej będzie wpływała na poziom otrzymanego wsparcia w odniesieniu do intensywności wynikającej z mapy pomocy regionalnej:
- 8-12 punktów – 60%
- 13-16 punktów – 80%
- 17-20 punktów – 100%.
Z zapowiedzi przedstawionych na konferencji Inwestorzy będą uprawnieni do skorzystania z grantu na podstawie wniosków o płatność w rocznych transzach, które będą ustalane jako % przychodów zależny od rentowności brutto (księgowej) działalności (inwestycji). Zatem im wyższa rentowność inwestycji, tym wyższy procent wsparcia. Równocześnie brak rentowności w danym roku oznaczać będzie brak możliwości uzyskania grantu.
MRiT wskazało ponadto na możliwość wprowadzenia dualnego modelu wsparcia dla przedsiębiorców, w ramach którego opisane powyżej zmiany dotyczyłyby jedynie podmiotów, które będą podlegały przepisom Pillar 2 (tj. spółkom należącym do grup których roczny przychód w co najmniej dwóch z ostatnich czterech lat podatkowych, wykazany w skonsolidowanym sprawozdaniu grupy, wyniesie co najmniej 750 000 000 EUR). Natomiast pozostali przedsiębiorcy mogliby skorzystać z ulgi podatkowej na nową inwestycję na dotychczasowych zasadach.
W trakcie dyskusji pojawiły się również wątpliwości w zakresie objęcia nowym mechanizmem grantowym inwestorów korzystających dotychczas ze zwolnienia podatkowego w ramach PSI. Na ten moment MRiT zapowiada możliwość (na wniosek inwestora) konwersji przyznanej w ramach Decyzji o Wsparciu ulgi podatkowej na grant pieniężny. Jednak na ten moment nie zostały określone szczegółowo warunki takiej konwersji.
Komentarz PwC
Proponowane zmiany w mechanizmie funkcjonowania PSI zbliżone są do rozwiązania wdrożonego na Węgrzech w związku z wejściem w życie przepisów Pillar 2. Wprowadzenie pomocy w formie grantu, w naszej ocenie, pozytywnie wpłynie na kalkulację efektywnej stawki podatkowej, ponieważ otrzymane środki na cele kalkulacji powinny być traktowane jako dochód przedsiębiorstwa, a nie obniżenie podatków kwalifikowanych. Jednocześnie należy podkreślić, że obecnie znane są jedynie zapowiedzi i model docelowy może ulec zmianie. Ponadto, nadal oczekujemy na przedstawienie projektu ustawy w tym zakresie. Zachęcamy do śledzenia informacji dotyczących implementacji przepisów Pillar 2, o których piszemy na naszej stronie internetowej. O wszystkich zmianach będziemy informować Państwa na bieżąco.