W czwartek, 18 maja, Prezydent podpisał ustawę z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która implementuje do polskiego porządku prawnego przepisy dotyczące tzw. centralnego elektronicznego systemu informacji o płatnościach (Central Electronic System of Payment information – CESOP).
Ustawa wprowadza nowe obowiązki raportowania o transakcjach dotyczących płatności transgranicznych, które od 1 stycznia 2024 r. nałożone zostaną na dostawców usług płatniczych w Unii Europejskiej.
Do podmiotów objętych powyższymi regulacjami należą wszyscy dostawcy usług płatniczych w rozumieniu dyrektywy PSD2 i ustawy o usługach płatniczych, którzy prowadzą działalność w Unii Europejskiej – banki i pozostałe instytucje kredytowe z pełną licencją, instytucje płatnicze (tj. emitenci kart kredytowych / debetowych i agenci rozliczeniowi transakcji płatniczych), instytucje pieniądza elektronicznego czy świadczące usługi żyra pocztowego. Na gruncie nowo wprowadzanych przepisów będą one obowiązane prowadzić ewidencję transgranicznych transferów środków oraz przekazywać ją Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej. Tak zgromadzone dane będą następnie udostępniane do centralnego unijnego systemu CESOP.
Zakresem obowiązku raportowego objęte będą wszystkie płatności transgraniczne z Unii Europejskiej (zarówno dokonywane przez konsumentów, jak i przedsiębiorców), natomiast nie będą mu podlegać transfery środków o charakterze krajowym oraz dokonywane z państw trzecich.
Pierwsze raportowanie na gruncie przepisów o CESOP powinno zostać wykonane do 30 kwietnia 2024 r. i będzie dotyczyło danych za pierwszy kwartał 2024 r.
Z uwagi na szeroki zakres wyzwań jakie stawia regulacja CESOP przed dostawcami usług płatniczych oraz krótki okres pozostający do wejścia w życie nowych obowiązków, rekomendujemy rozpoczęcie przygotowań do ich implementacji już teraz.
Wśród kluczowych zadań po stronie dostawców usług płatniczych wymienić należy:
- wewnętrzną identyfikację interesariuszy / jednostek odpowiedzialnych za zapewnienie zgodności z wymogami regulacji,
- budżetowanie procesu wdrożenia przedmiotowych regulacji
- identyfikację obsługiwanych transakcji, które podlegać będą zgłoszeniu do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej,
- identyfikację transakcji / operacji, które można wyłączyć z obowiązku ewidencjonowania,
- ustalenie sposobu agregacji danych o transakcjach płatniczych na potrzeby obowiązku raportowania zapewniającego prawidłowe wykonanie obowiązków oraz racjonalne obciążenie administracyjne.
Techniczny charakter przepisów implementujących CESOP może przy tym powodować po stronie dostawców usług płatniczych istotne wątpliwości w zakresie zastosowania nowych przepisów w praktyce, w szczególności w przypadku złożonych systemów rozliczeń płatności oraz nowoczesnych instrumentów płatniczych.
W przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących nowych obowiązków raportowania zachęcamy do kontaktu z zespołem PwC.