Biała lista podatników VAT - nowe wymogi
Od 1 września 2019 r. obowiązują przepisy dotyczące tzw. białej listy. Jednym z obowiązków wynikających z tych regulacji jest konieczność weryfikacji rachunków bankowych kontrahentów. Począwszy od 1 stycznia 2020 r., błędy w stosowaniu przepisów dotyczących białej listy będą podstawą do nałożenia istotnych sankcji.
Biala Lista - usługa PwC
Uzyskaj dostęp do tego dokumentu i wielu innych zakładając bezpłatne konto w PwC Studio
Utwórz kontoMasz już konto? Zaloguj się
Wsparcie
PwC wspiera klientów w spełnieniu wymogów wynikających z obowiązywania białej listy. Poniżej prezentujemy podstawowe informacje na temat produktów PwC wspierających obsługę białej listy.
Biała lista obowiązki
- Zgodnie z przepisami dot. białej listy, przed dokonaniem płatności w ramach transakcji o wartości przekraczającej 15 000 złotych, podatnik zobowiązany jest zweryfikować, czy rachunek bankowy, na który dokonana zostanie płatność, znajduje się w wykazie prowadzonym przez Ministerstwo Finansów (dotyczy to transakcji z podmiotami, które są czynnymi, zarejestrowanymi w Polsce podatnikami VAT).
- Informacje o rachunkach bankowych organy podatkowe zbierają na bazie zgłoszeń rejestracyjnych oraz aktualizacji tych zgłoszeń składanych przez podatników.
- Konstrukcja przepisów wymusza każdorazową weryfikację dokonywanych płatności.
- Zapłata na rachunek spoza wykazu może skutkować następującymi konsekwencjami:
- wydatek nie będzie uznany za koszt uzyskania przychodu,
- nabywca stanie się solidarnie odpowiedzialny za zobowiązania VAT dostawcy (w zakresie dokonanej płatności).
- Aby uniknąć wskazanych powyżej sankcji, należy w ciągu 3 dni od dnia zlecenia przelewu, zawiadomić właściwy urząd skarbowy o dokonaniu płatności na rachunek bankowy nieujęty w wykazie.