- Organ wydający:
- 1029
- Data:
- 2019-05-15
- Sygnatura:
- C-185/01 Vega International Car Transport and Logistic – Trading GmbH
Rekomendujemy, aby dokonując oceny wpływu tego orzeczenia TSUE na sytuację własnej firmy wziąć pod uwagę specyficzny stan faktyczny tej sprawy. Dokładna analiza okoliczności towarzyszących zakupowi i sprzedaży paliwa jest kluczowa dla prawidłowej oceny wpływu ww. wyroku na sytuację podatkową danego podmiotu.
Tomasz Kassel, partner PwC
15 maja 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-235/18 Vega International Car Transport and Logistic – Trading GmbH. Przedmiotem sporu była możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przez spółkę Vega International – podmiot odpowiedzialny w grupie za organizowanie i zarządzanie w zakresie zaopatrywania wszystkich swoich spółek w karty paliwowe wydawane przez różnych dostawców paliw.
Dostawcy paliw obciążali spółkę Vega International kosztami zakupu paliwa z użyciem kart paliwowych. Następnie spółka Vega International przenosiła koszty nabytego paliwa na podmioty z grupy (doliczając przy tym 2% marży).
Polskie organy podatkowe nie zgodziły się dokonać zwrotu podatku VAT na rzecz Vega International w związku z zakupem paliwa na terenie Polski. Podstawą stanowiska organów był wyrok w sprawie C-185/01 Auto Lease Holland oraz przekonanie, iż Vega International nie dokonuje sprzedaży paliwa do spółek z grupy, lecz świadczy usługę finansowania zakupu paliwa.
Stanowisko Trybunału
Prawidłowość takiego stanowiska potwierdził TSUE. W sentencji wyroku wskazano, iż udostępnienie kart paliwowych przez spółkę dominującą swoim spółkom zależnym, umożliwiające tym ostatnim zaopatrzenie w paliwo pojazdów, może zostać uznane za usługę udzielenia kredytu zwolnioną z VAT.
Wyrok ten może mieć istotny wpływ na sposób funkcjonowania i rozliczania transakcji za pomocą kart paliwowych w Polsce. Należy jednak pamiętać, iż stan faktyczny sprawy dotyczył podmiotu, który nie był wystawcą kart paliwowych. Pełnił wyłącznie funkcję centrum zakupowego, które następnie rozdzielało koszty paliwa pomiędzy spółki z grupy.