Organ wydający:
WSA Warszawa
Data:
2019-03-18
Sygnatura:
I FPS 3/18 (uchwała NSA)

Spornym zagadnieniem leżącym u podstaw komentowanego orzeczenia jest okoliczność, czy dla skutecznego zwieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego zawiadomienie o wszczęciu postępowania karnoskarbowego należy doręczyć wyłącznie podatnikowi, czy również pełnomocnikowi podatnika umocowanego do reprezentowania go podczas kontroli lub postępowania podatkowego.

NSA w komentowanej uchwale w składzie siedmiu sędziów wyraźnie stwierdził, że po pierwsze ‒ dla skuteczności zrealizowania obowiązku wynikającego z art. 70c Ordynacji podatkowej, zawiadomienie należy doręczyć pełnomocnikowi podatnika, który został ustanowiony w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym, nawet jeżeli zawiadomienia dokonuje inny organ, przed którym nie toczy się żadne postępowanie z udziałem pełnomocnika podatnika. Po drugie, że uchybienie powyższemu obowiązkowi powinno być traktowane jako brak ziszczenia się materialnoprawnego skutku przedawnienia przewidzianego w art. 70 par. 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Jednocześnie NSA podzielił pogląd strony skarżącej, że skoro podatnik ustanowił pełnomocnika w postępowaniu podatkowym to miał w tym swój cel. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania karnoskarbowego w sprawie, skutkujące zawieszeniem biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, musi więc być doręczone również ustanowionemu w sprawie pełnomocnikowi.

Omawiana uchwała ma istotne znaczenie dla podatników, którzy otrzymali zawiadomienie o wszczęciu postępowania karn0-skarbowego pomimo tego, że w danej sprawie ustanowili pełnomocnika. Biorąc pod uwagę treść uchwały liczne spory w zakresie przedawnienia zobowiązań podatkowych, z uwagi na niedoręczenie bezpośrednio pełnomocnikowi zawiadomienia o wszczęciu postępowania karnoskarbowego, powinny być rozstrzygane na korzyść podatników. Jednocześnie w zakresie postępowań, w przypadku których w grę może wchodzić przedawnienie, podatnicy winni rozważyć dokonanie weryfikacji, w jaki sposób dokonywane były w ich przypadku zawiadomienia o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego pod kątem ewentualnego skorzystania z uchwały.

Komentowane orzeczenie jest prawomocne.