- Organ wydający:
- WSA Warszawa
- Data:
- 2019-01-31
- Sygnatura:
- II FSK 123/17
Istotą sporu leżącą u podstaw niniejszego orzeczenia było ustalenie czy zmiana definicji obiektu budowlanego, która weszła w życie w dniu 28 marca 2015 r., miała wpływ na zakres ustalenia przedmiotu opodatkowania RET – tj. czy po wejściu w życie przedmiotowej nowelizacji opodatkowaniu w dalszym ciągu podlegają nie tylko budowle wprost wskazane w art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, ale także inne urządzenia pozostające w związku z wymienionymi w tym przepisie obiektami.
Sprawa dotyczyła wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Rozstrzygnięty spór dotyczył elektrowni, która w procesie produkcji energii elektrycznej wykorzystuje elektrofiltry i instalacje odsiarczania spalin. Obiekty te posadowione zostały na fundamentach oraz posiadają części budowlane. W związku ze zmianą przepisów, Spółka zwróciła się z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Spółka zapytała we wniosku, czy w związku ze zmianą definicji obiektu budowlanego opodatkowane są jedynie części budowalne elektrofiltrów i instalacji odsiarczania spalin, czy też zmiana przepisów nie miała wpływu na ustalenie przedmiotu odpakowania, do którego zaliczyć należy całe urządzenia techniczne.
Organ interpretacyjny stwierdził, że nowelizacja Prawa budowlanego z dnia 28 czerwca 2015 r. niczego nie zmieniła w zasadach opodatkowania. Stanowisko to podzielił również WSA w Gliwicach. Potwierdził, że obiekt budowlany nadal należy rozumieć szeroko, a zmiana definicji obiektu budowlanego nie miała wpływu na ustalenie prawidłowego przedmiotu opodatkowania RET. Uznał więc, że spółka musi zapłacić podatek od wartości całych elektrofiltrów i instalacji odsiarczania spalin, a nie tylko od ich części budowlanych.
Innego zdania był Naczelny Sąd Administracyjny. Jak wskazał skład orzekający zmiana definicji obiektu budowlanego w Prawie budowlanym miała również znaczenie w zakresie opodatkowania RET. Dla spółki oznacza to, że opodatkowane są jedynie części budowlane elektrofiltrów i instalacji odsiarczania spalin – nie znajdują się one bowiem w katalogu budowli zawartego w Prawie budowlanym. Samych urządzeń technicznych nie można zatem uznać za obiekty budowlane.
W naszej ocenie stanowisko zaprezentowane przez NSA jest prawidłowe. Elementem, który należy mieć przede wszystkim na uwadze jest w szczególności wyrok Trybunału Konstytucyjnego, w którym jednoznacznie wskazano, iż za budowle podlegające opodatkowaniu należy traktować wyłącznie te obiekty, które zostały wprost wskazane definicji „budowli” zawartej w przepisach Prawa budowlanego. Przyjąć zatem należy, iż obiekty, które nie zostały wykazane w definicji budowli nie stanowią przedmiotu opodatkowania RET niezależnie od tego, czy stanowioną całość techniczno-użytkową.
Komentowane orzeczenie jest prawomocne.