- Organ wydający:
- Rzecznik Generalny TSUE
- Data:
- 2019-02-28
- Sygnatura:
- I SA/Gl 1262/18
Niniejsza sprawa dotyczyła zwolnienia z RET gruntów i budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej udostępnianej przewoźnikom kolejowym. WSA rozważał, czy zwolnieniu od RET podlegają grunty rozumiane jako działki ewidencyjne, na których znajdują się elementy takiej infrastruktury, czy jedynie te części gruntów (działek), na których taka infrastruktura faktycznie się znajduje.
Przedmiotem skargi do WSA była interpretacja indywidualna, w której organ podatkowy stwierdził, że zwolnieniu od RET na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych („ustawa o POL”) podlegają wyłącznie grunty, które są bezpośrednio funkcjonalnie związane z infrastrukturą bocznicy kolejowej. Zdaniem organu, przeciwne stanowisko prowadziłoby do naruszenia zasady sprawiedliwości opodatkowania. Spółka nie zgodziła się z organem i zaskarżyła przedmiotową interpretację, podnosząc, że zwolnieniu podlegają całe działki ewidencyjne, na której znajdują się inne elementy infrastruktury kolejowej. Wynika to bezpośrednio z treści pkt 12 załącznika nr 1 do ustawy o transporcie kolejowym („u.t.k.”), który do elementów infrastruktury kolejowej zalicza: „grunty, oznaczone jako działki ewidencyjne, na których znajdują się elementy wymienione w pkt 1-11”.
WSA zgodził się ze stanowiskiem podatnika. Sąd stwierdził, iż z literalnej wykładni pkt 12 ww. załącznika wynika, iż użyte w nim pojęcie „działki ewidencyjnej” prowadzi do wniosku, że pojęcie infrastruktury kolejowej odnosi się do całej powierzchni tej działki. WSA podkreślił, że zakres zwolnienia od RET uległ zmianie względem wcześniejszego stanu prawnego, w którym obejmował on jedynie te części gruntów, które rzeczywiście były zajęte przez budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej. Obecnie natomiast zwolnione z opodatkowania są grunty oznaczone jako działki ewidencyjne, ponieważ wchodzą one w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu u.t.k. Wystarczającym przy tym jest fakt, aby dana działka była zajęta chociaż w części przez elementy wymienione w pkt 1-11 załącznika nr 1 do u.t.k.
Stanowisko WSA wpisuje się w ukształtowaną już linię orzeczniczą sądów administracyjnych, zgodnie z którą zwolnieniem na gruncie art. 7 ust. 1 ustawy o POL objęte są powierzchnie całych działek ewidencyjnych, nawet jeżeli tylko ich część zajęta jest przez infrastrukturę kolejową. Zdaniem WSA, stanowisko takie zgodne jest z celem przedmiotowego zwolnienia, które ma zachęcić właścicieli bocznic do wykorzystywania transportu kolejowego w swojej działalności.
Komentowane orzeczenie nie jest prawomocne.