Prezes UOKiK intensyfikuje działania przeciwko zatorom płatniczym, korzystając z dostarczonych mu przepisami rozwiązań i instrumentów. Dla przedsiębiorców może to być ostatni dobry moment na zrobienie rachunku sumienia, przeanalizowanie swoich praktyk i wdrożeni ewentualnych działań naprawczych.
Czym są wystąpienia miękkie?
„Wystąpienia miękkie” to sprawdzony w praktyce UOKiK instrument zwracania podmiotom uwagi na możliwe nieprawidłowości i zachęcenie do poprawy. Stanowią one odformalizowane sygnały kierowane do firm, których praktyki płatnicze budzą wątpliwości Prezesa UOKiK – bez wszczynania formalnego postępowania.
W maju UOKiK poinformował o wysłaniu 81 takich wystąpień, jednak według informacji od przedsiębiorców, kolejne wystapienia kierowane są do nich na bieżąco. Choć udzielenie odpowiedci nie jest obowiązkowe, jej brak może utrzymać lub zwiększyć zainteresowanie organu daną firmą i skutkować wszczęciem właściwego postępowania.
Dlaczego warto i jak reagować?
Otrzymanie wystąpienia oznacza, że firma znalazła się w kręgu zainteresowania UOKiK, który dokonuje selekcji opierając się na danych z KAS i Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Wystąpienia zawierają wskazanie okresu, w którym podejrzewa wystapienie możliwych naruszeń, rekomendację podjecia działań naprawczych oraz informację, że będzie intersował się firmą do czasu poprawy dyscypliny płatniczej.
Kompleksowa i najlepiej poparta konkretnymi działaniami lub planem ich wdrożenia, odpowiedź na wystąpienie może rozwiać wątpliwości organu co do danej firmy pozytywnie wpływając na jej ocenę, a w efekcie ograniczyć ryzyko wszczęcia formalnego postępowania.
Działania naprawcze mogą mieć różny charakter i dotyczyć wielu obszarów. Warto zweryfikować procedury obiegu dokumentów, poprawność danych w systemach, a także modele rozliczeń z kontrahentami.
Równocześnie warto zadbać o zapłatę lub wyjaśnienie z kontrahentami zaległych zobowiązań, przykładowo poprzez formalne potwierdzenie zasad kompensat z kontrahentami, co wpływa na ocenę terminowości zobowiązań. Przegląd dotychczasowych rozliczeń i analiza stanu faktycznego mogą pomóc w wykazaniu okoliczności łagodzących odpowiedzialność – szczególnie w kontekście zmienionego mechanizmu ustalania wysokości kar.
Wnioski
Coraz więcej firm reaguje na wystąpienia miękkie, przeglądając swoje procedury i wdrażając zmiany. To właściwy kierunek – odpowiednia reakcja może wpłynąć na dalsze działania UOKiK, w tym uchronić od wszczęcia właściwego, niezwykle obciążającego postępowania w sprawie ukarania za nadmierne opóźnienia.
Potrzebujesz wsparcia?
Pomagamy klientom właściwie reagować na wystąpienia miękkie, poprawiać dyscyplinę płatniczą i reprezentujemy ich w postępowaniach. W razie pytań – zapraszamy do kontaktu.