Jednym z głównych problemów, jakie napotykają podatnicy RET są istotne wątpliwości co do interpretacji pojęcia budowli. Definicja budowli dla potrzeb RET, która w swoim obecnym kształcie odwołuje się do Prawa budowlanego, pomimo szerokiego orzecznictwa (w tym również wyroków Trybunału Konstytucyjnego) pozostaje niejednokrotnie zarzewiem sporów pomiędzy organami podatkowymi a podatnikami. Powody takiego stanu rzeczy są znane – Prawo budowlane nie było nigdy w zamierzeniu ustawodawcy aktem prawnym, który miał regulować kwestie podatkowe.
Ponadto, oparcie się przy definiowaniu budowli dla celów RET na Prawie budowlanym powoduje, że zmiany w zakresie znaczeniowym pojęć używanych w tej drugie ustawie mogą w niezamierzony sposób wpływać (i w praktyce wpływają) na zasady opodatkowania RET.
Pewną nadzieją na przełom w powyższym zakresie były prowadzone przez rząd prace nad Kodeksem urbanistyczno-budowlanym, który miał wyczerpująco regulować kwestię szeroko rozumianego procesu inwestycyjnego. W związku z kompleksowością materii jaką miał regulować Kodeks, można było zakładać, że ustawodawca pochyli się przy tej okazji nad wpływem nowych regulacji na kwestie podatkowe. Niemniej jednak, prace nad Kodeksem zostały zawieszone w połowie zeszłego roku i ich wprowadzenie w najbliższym czasie nie wydaje się być prawdopodobne. Zamiast Kodeksu Rząd planuje mniej kompleksowe zmiany w Prawie budowlanym (dopasowane do realizowanych przez Państwo programów budownictwa społecznego).
Ostatni projekt nowelizacji Prawa budowlanego został przedstawiony w dniu 12 kwietnia 2019 r. Jego autorem jest Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Celem dokumentu jest w głównej mierze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego. Z proponowanych zmian nie wynika na tym etapie prac, żeby planowana nowelizacja miała odnieść bezpośredni wpływ na przedmiot opodatkowania RET (podstawowe pojęcia w zakresie definicji obiektu budowlanego, budynku, budowli nie ulegają zmianie). Nie można jednak wykluczyć zmian w tym zakresie na dalszym etapie procedowania ustawy (np. w czasie uzgodnień międzyresortowych).
Z dostępnych publicznie informacji nie wynika by Ministerstwo Finansów prowadziło autonomiczne prace w zakresie zmian kluczowych elementów w RET. Niemniej jednak wśród wszystkich uczestników systemu (podatników i organów podatkowych) oraz rozjemców w ich sporach (sądów administracyjnych) panuje powszechne przekonanie o konieczności takich zmian. Być może zmiany takie zostaną rozważone przez ustawodawcę przy okazji opisywanej lub jeszcze kolejnej nowelizacji Prawa budowlanego?