Ministerstwo Finansów opublikowało w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów założenia do projektu ustawy (numer projektu UD325), w którym przygotowuje narzędzie informatyczne o nazwie Centralna Ewidencja Wyrobów Akcyzowych (CEWA), które ma być systemem, stanowiącym centralny zbiór danych z ewidencji akcyzowych wszystkich podmiotów, zasilany w trybie cyklicznym danymi wprowadzanymi z ewidencji.
Obecnie ewidencje akcyzowe i inne dokumentacje dotyczące wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy mogą być prowadzone w formie papierowej lub elektronicznej. Coraz szerzej słychać o działaniu władz, które pracują nad szeroko pojętą cyfryzacją podatków, która również swoim zakresem ma objąć i tę sferę. W konsekwencji podatnicy akcyzy będą zmuszeni zrezygnować z papierowych form na rzecz elektronicznego prowadzenia ewidencji i dokumentacji akcyzowych.
Jak nowe zmiany będą wyglądać w praktyce?
Główne założenie powyższej transformacji tj. przejścia z papierowych ewidencji na ich postać elektroniczną ma służyć przede wszystkim zmniejszeniu obciążeń administracyjnych oraz wynikających po stronie przedsiębiorców obciążeń finansowych oraz uproszczenie obowiązków ewidencyjnych i dokumentacyjnych.
Jest to szczególnie istotne rozwiązanie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców, w kontekście obowiązku ustawowego prowadzenia elektronicznych ewidencji. Projektowane rozwiązanie umożliwi podmiotom podatku akcyzowego prowadzenie ewidencji i dokumentów w postaci elektronicznej w jednym centralnym, udostępnionym online systemie teleinformatycznym o nazwie Centralna Ewidencja Wyrobów Akcyzowych (CEWA).
W przypadku zaś podmiotów prowadzących dokumentację akcyzową bezpośrednio w swych programach finansowo-księgowych (ERP), system CEWA pozwoli na przesyłanie danych dla sporządzenia ewidencji przez API.
W celu korzystania z funkcjonalności systemu CEWA konieczne będzie uwierzytelnienie się na Platformie PUESC, co grono podatników akcyzy uczyniło rejestrując się w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Po uwierzytelnieniu się podatnik będzie mógł korzystać z systemu CEWA w zakresie wprowadzania danych, przeglądania, raportowania i przechowywania ewidencji.
Z pewnością jest to duża rewolucja dla podmiotów prowadzących ewidencje akcyzowe, które będą musiały zmierzyć się z wprowadzeniem nowej formy raportowania swojej działalności, w szczególności, że budzącym wątpliwości jest fakt, czy zestawienia danych, które będą wymagane przez system CEWA, będzie można w prosty sposób przygotować na bazie dotychczas prowadzonych ewidencji.
Planowana data wejścia w życie nowych regulacji to 1 lutego 2024 r., co koresponduje z przewidzianą przez Ministerstwo Finansów również na dzień 1 lutego 2024 r. datą wejścia w życie obowiązku prowadzenia ewidencji akcyzowych w formie elektronicznej.
W razie jakichkolwiek pytań dotyczących planowanych zmian, zachęcamy do kontaktu.