Mimo postępującego trendu digitalizacji rozliczeń podatkowych, obecne przepisy nadal pozwalają na prowadzenie ewidencji i innej dokumentacji związanej z wyrobami akcyzowymi w formie papierowej. W ostatnim czasie “elektronizacja” dotknęła deklaracji akcyzowych, dokumentów e-DD oraz e-SAD. Kontynuując ten trend, podmioty obowiązane od 1 lutego 2024 r. będą musiały zrezygnować z ewidencji papierowych na rzecz ewidencji elektronicznych.
W Rządowym Centrum Legislacji procedowany jest projekt noweli ustawy nakładający na podmioty zobowiązane obowiązek prowadzenia ewidencji i dokumentacji w postaci elektronicznej w jednym centralnym, udostępnionym online systemie teleinformatycznym - Centralnej Ewidencji Wyrobów Akcyzowych (CEWA). W ramach realizowanych konsultacji projektu CEWA, 16 lutego udostępniono prototyp wzorca schemy xsd, na który składają się:
- Schema xsd;
- Dokumentacja schemy xsd – prototyp wzorca;
- Specyfikacja procesu przesyłania pliku XML do aplikacji CEWA wersja 1.0.
Powyższe dokumenty można znaleźć na stronie internetowej Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Ewentualne uwagi należy zgłaszać w terminie do 30 marca 2023 roku na adres mf-cewa@mf.gov.pl.
Zgodnie z założeniami CEWA ma wejść w życie jednocześnie z obowiązkiem prowadzenia ewidencji akcyzowych w formie elektronicznej, tj. z dniem 1 stycznia 2024 r.