Kredyt ekologiczny to dobrze znana już na rynku forma wsparcia przedsiębiorców, dostępna w ramach Programu FENG. Środki przekazywane jako bezzwrotna dotacja można przeznaczyć na działania w obszarze efektywności energetycznej, np. związane termomodernizacją i instalacją źródeł OZE. Do chwili obecnej przeprowadzono już 3 nabory, a kolejny, czwarty nabór zaplanowany jest na czerwiec 2025 roku.
Zanim jednak przedsiębiorca rozpocznie procedurę aplikowania o środki w ramach kredytu ekologicznego, warto zastanowić się jakie warunki musi spełnić właściciel, a jakie najemca budynku, by skutecznie ubiegać się o środki programu. Przypadek kiedy to budynek wymagający termomodernizacji przeznaczony jest na wynajem to coraz częściej pojawiający aspekt analizy kwalifikowalności projektu w ramach konkursu.
Właściciel czy najemca - kto ma większą szansę na dotację?
Na postawione pytanie, można by powiedzieć “to zależy”, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na początku należy podkreślić, że zarówno właściciel budynku, jak i najemca, mogą starać się o dofinansowanie. Jednym z warunków uczestnictwa w konkursie, który należy wziąć pod uwagę jest np. wielkość przedsiębiorstwa, które reprezentują, ponieważ kredyt ekologiczny dostępny jest tylko dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw typu small mid-cap i mid-cap, czyli zatrudniających do 3 tys. pracowników.
To, co będzie kluczowe w omawianym kontekście prawa do dysponowania obiektem, to jednak fakt, że szczegółowej analizie należy poddać sytuację czy podmiot, który będzie wskazany jako wnioskodawca projektu, odnosić będzie korzyści z przeprowadzonej inwestycji dotyczącej poprawy efektywności budynku. Najczęściej sprowadza się to do pytania kto i jakie ponosi koszty związane z utrzymaniem wynajmowanego budynku (m.in opłaty za energię elektryczną czy cieplną).
Możliwości dotacyjne w praktyce
Problematykę opisaną wyżej obrazują poniżej zamieszczone przykłady, które posłużą nam jako case study:
Przykład nr 1: Spółka A jest właścicielem obiektu biurowo-handlowego składającego się z 3 odrębnych lokali użytkowych oraz części wspólnej – każda część z odrębnym podlicznikiem energii. Lokale użytkowe wynajmowane są podmiotom trzecim, które w ramach umowy najmu same opłacają rachunki za energię elektryczną i ciepło dla lokalu. Właściciel planuje docieplenie ścian i wymianę stolarki okiennej w całym budynku w celu poprawy izolacji cieplnej budynku.
Przykład nr 2: Spółka B wynajmuje halę produkcyjną od podmiotu powiązanego, stając się bezpośrednim płatnikiem rachunków za energię elektryczną. W wynajmowanej hali prowadzi produkcję na maszynach, które stanowią jej własność. W ramach inwestycji spółka B planuje wymienić maszynę produkcyjną na bardziej efektywną energetycznie oraz przeprowadzić termomodernizację – docieplić ściany płytą warstwową oraz zaizolować dach.
Analizująć ww opisane sytuacje należy jednoznacznie wskazać, że z dofinansowania w ramach kredytu ekologicznego skorzystać będzie mogła tyko spółka B (przykład nr 2), ponieważ to spółka B, która w przykładzie pełni rolę najemcy budynku, będzie odnosiła bezpośrednie korzyści z realizacji projektu: poprawi efektywność energetyczną budynku, co przełoży się na zwiększony komfort cieplny użytkowania i niższe rachunki za prąd (korzyść ekonomiczna), a dodatkowo zmodernizuje własny park maszynowy. Co więcej w tym przypadku to najemca ponosi wszystkie koszty związane ze zużyciem energii będąc bezpośrednim płatnikiem rachunków w tym zakresie, co umożliwi dodatkowo weryfikację realnych korzyści ekonomicznych.
W przypadku przykładu nr 1, w związku z tym, że to nie właściciel (Spółka A) ponosi koszty energii, nie może on ubiegać się dofinansowanie modernizacji części obiektu, która jest niejako utrzymywana przez jego najemców. Ten sam problem występowałby też w przypadku refakturowania kosztów energii.
Kluczem do sukcesu jest dobre rozeznanie stanu faktycznego
Biorąc pod uwagę powyższe przykłady, warto dokładnie rozpoznać czy potencjalny wnioskodawca projektu będzie odnosił korzyści z projektu (i jakie) oraz czy ponosi wydatki na utrzymanie budynku, który objęty będzie inwestycją. Jest to jeden z częściej występujących przypadków wymagających często pogłębionej analizy, w której chętnie Państwa wesprzemy.
Najbliższy nabór w ramach kredytu ekologicznego ogłoszony zostanie 22 maja br., a wnioski składać będzie można od 17 czerwca do 31 lipca 2025 roku. Zaplanowana alokacja wynosić będzie 95 mln zł, a zatem będzie niższa niż w poprzednich edycjach konkursu, bardzo prawdopodobne jest jednak zwiększenie budżetu na konkurs.
Już teraz warto rozpocząć przygotowania do przeprowadzenia inwestycji w ramach kredytu ekologicznego by skutecznie aplikować o środki/programu i zwiększyć swoje szanse na otrzymanie dofinansowania. Zespół Pomocy Publicznej PwC kompleksowo wspiera przedsiębiorstwa w procesie ubiegania się o dotacje już na etapie oceny kwalifikowalnosci projektu, przygotowania wniosku jaki i rozliczenia projektu. Nasi eksperci posiadają wieloletnie doświadczenie w projektach inwestycyjnych realizowanych ze środków krajowych jak i unijnych.