18 sierpnia 2025 r. Polska została ujęta w wykazie państw, które spełniają tymczasowe kryteria do uznania ich przepisów w zakresie IIR oraz QDMTT za kwalifikowane (ang. transitional qualified status), a także kwalifikują się do bezpiecznej przystani QDMTT (ang. QDMTT Safe Harbour).
Globalny podatek minimalny ma na celu zapewnienie stosowania spójnych standardów opodatkowania na całym świecie. To sprawia, że kluczowe jest sprawdzenie, czy lokalne przepisy, opracowane w celu wdrożenia globalnego podatku minimalnego, pozostają zgodne z wytycznymi modelowymi OECD. W tym celu OECD 15 stycznia 2025 r. opublikowało wytyczne administracyjne zawierające rejestr państw, których przepisy będą uznawane za kwalifikowane w okresie przejściowym. Na moment pierwotnej publikacji list Polska nie znalazła się we wskazanym rejestrze, jednak w dniu 18 sierpnia 2025 r. OECD opublikowało aktualizację, na której wskazano Polskę.
Polska została włączona zarówno do rejestru państw, które spełniają tymczasowe kryteria do uznania ich za kwalifikowane dotyczące IIR oraz QDMTT, jak i do rejestru jurysdykcji kwalifikujących się do bezpiecznej przystani QDMTT. Włączenie Polski do listy państw kwalifikowanych w zakresie IIR, QDMTT, a także bezpiecznych przystani ma szczególne znaczenie, gdyż wpływa na sposób kalkulacji podatku wyrównawczego. Kwalifikowany status danej jurysdykcji gwarantuje bowiem, że jednostka zależna będzie mogła kalkulować/zapłacić lokalnie podatek minimalny Pillar 2 bez konieczności wykonywania dodatkowych kalkulacji przez jednostkę dominującą.
Należy zaznaczyć, że przepisy Pillar 2 w Polsce weszły w życie w 2025 r., jednak ustawa dopuszcza możliwość ich dobrowolnego zastosowania już od 2024 r. Jeżeli więc polskie jednostki składowe dokonają wyboru retrospektywnego opodatkowania QDMTT w Polsce od 2024 r., możliwa będzie kwalifikacja do bezpiecznej przystani QDMTT za ten rok.
Wpisy do tego rejestru dokonywane są w oparciu o samo-certyfikację zainteresowanych państw. Przejściowy status kwalifikowany staje się skuteczny w dniu wejścia w życie ustawodawstwa. Taki status wygasa po zakończeniu pełnego przeglądu regulacji, który ma się rozpocząć nie później niż dwa lata po wejściu ustawodawstwa w życie. Utrata statusu nie działa wstecz, nawet jeśli późniejsze analizy wykażą niezgodność z regułami modelowymi.
Rejestr ma zatem charakter dynamiczny i będzie aktualizowany w miarę postępów w weryfikacji systemów podatkowych państw. Regularne monitorowanie zmian w rejestrze jest kluczowe, szczególnie dla polskich jednostek dominujących, które mogą być zobowiązane do zapłaty podatku wyrównawczego za spółki zależne z innych krajów.
Fakt, że ustawodawstwo jurysdykcji nie jest uwzględnione w centralnym rejestrze, nie oznacza, że przepisy nie są kwalifikowane; oznacza jedynie, że proces przewidziany w ramach mechanizmu przejściowej kwalifikacji nie został jeszcze zainicjowany lub zakończony.